لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۲۱

اتحادیه عرب خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به «مناطق فلسطینی‌نشین» شد


سران اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه پس از نشستی در منامه بحرین با انتشار بیانیه‌ای خواستار اعزام نیروهای صلح‌بان سازمان ملل به مناطق فلسطینی‌نشین و برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح شدند.

این گروه ۲۲ عضوی اعلام کرد که تا زمان اجرای راه‌ حل دو‌کشوری، به «نیروهای حفاظت بین‌المللی و صلح‌بان سازمان ملل در مناطق اشغالی فلسطینی» نیاز است.

این بیانیه همچنین از پیشنهادهای پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل‌خلیفه، و رئیس‌ تشکیلات خودگران فلسطینی، محمود عباس، برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل به منظور حل مسئله فلسطینی‌ها بر اساس راه‌حل دو کشوری، حمایت کرد.

رهبران عرب، همچنین خواستار آتش‌بس فوری در غزه و پایان جابجایی اجباری در این منطقه شد.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگران فلسطینی در این نشست گفت که حماس با حمله ۷ اکتبر به اسرائیل، «بهانه‌ها و توجیهاتی» برای جنگ اسرائیل علیه غزه فراهم کرده است.

بیانیه «منامه» همچنین از «همه جناح‌های فلسطینی خواست که تحت چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطینی گرد هم آیند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در این نشست جنگ غزه را «زخم بازی که کل منطقه را تهدید به آلودگی می‌کند» توصیف کرد و خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» شد.

گوترش گفت: «تنها راه دائمی برای پایان دادن به چرخه خشونت و بی‌ثباتی، راه‌حل دو کشوری است.

در این نشست، همچنین حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نیز به شدت محکوم شد و این حملات به عنوان تهدیدی برای آزادی ناوبری، تجارت بین‌المللی و منافع کشورهای جهان و مردم معرفی شد. این بیانیه بر تعهد کشورهای عربی به تضمین آزادی ناوبری در دریای سرخ و مناطق اطراف آن تأکید کرد.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

در جریان مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر، و مصر در پاییز سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده آزاد شدند اما هنوز ١٣٣ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و اسرائیل معتقد است دست‌کم ۲۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان، حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG