لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۰۷

اختصاصی؛ نگرانی خانواده‌ها از شرایط زندانیان سیاسی منتقل شده به قزل‌حصار


زندان قزل‌حصار در کرج
زندان قزل‌حصار در کرج

یکی از اعضای خانواده‌های ۱۳ زندانی سیاسی منتقل شده از زندان اوین در گفتگو با صدای آمریکا از نگرانی خانواده‌ها از وضعیت این زندانیان، به ویژه ایمنی آنان در زندان قزل‌حصار در کرج، خبر داد.

زندانیان منتقل شده به زندان قزل حصار، جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد هستند.

این عضو خانواده زندانیان سیاسی مزبور به صدای آمریکا گفت که این زندانیان، علاوه بر دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی، از امنیت جانی نیز برخوردار نیستند.

او اشاره کرد این زندانیان سیاسی در اتاقی کوچک در بند ۳ زندان قزل‌حصار، معروف به «بند امن» زندانی هستند؛ بندی که در مجاورت محل نگهداری زندانیان با جرایم قتل یا محکومین به اعدام است.

او افزود: «هیچ محافظتی از این ۱۳ زندانی سیاسی انجام نمی‌شود و آنها باید به طور مداوم، به ویژه در شب‌ها کشیک باشند تا در صورت احتمال خطر جانی از خود محافظت کنند.»

بر اساس گزارش‌ها، این زندانیان روز ۱۲ شهریور، بدون خبر قبلی و به بهانه اعزام به بهداری زندان اوین احضار شدند اما پس از خروج از بند، به آنها دستبند و پابند زده شد. پس از آن هم ماموران زندان اوین، این زندانیان سیاسی را به زور و همراه با تحقیر و ترساندن‌شان سوار ماشین کردند که پس از انتقال به زندان قزل‌حصار، زندانی شدند.

یکی از اعضای خانواده‌ها درباره انتقال این زندانیان به صدای آمریکا گفت پس از آن‌که به این ۱۳ زندانی سیاسی دستبند و پابند زده شد، آنها را روی زمین کشیدند.

در این حال، این زندانیان سیاسی خواستار بازگشت به زندان اوین و همچنین رسیدگی پزشکی فوری به وضعیت جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، شدند که به دلیل بیماری‌های متعدد، شرایط جسمانی وخیمی دارد.

آقای ابراهیمی در سال ۱۳۸۸ در زندان به بیماری التهاب روده مبتلا شد. او همچنین در جریان بازداشت طولانی‌مدت در سلول انفرادی، که در زمان بازداشت‌های اردیبهشت سال قبل رخ داد، با بدتر شدن بیماری خود و نیز مبتلا شدن به بیماری دیابت مواجه شد.

در این ارتباط، فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان نسبت به از دست دادن بینایی جعفر ابراهیمی هشدار داده‌اند.

پیش از این، گروه مدافعان بدون مرز با اشاره به وخامت جسمانی جعفر ابراهیمی که به بیماری‌های متعدد دچار شده است، خواستار رسیدگی موثر به وضعیت او شد و نوشت که باید اطمینان حاصل شود که جعفر ابراهیمی به مراقبت‌های پزشکی مناسب دسترسی دارد.

گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا حاکی از آن است که رئیس زندان قزل‌حصار با این زندانیان سیاسی دیدار کرده و به آنها قول داده است که بتوانند از امکانات در آشپزخانه برای برخورداری از غذای مناسب استفاده کنند اما آنها اعلام کرده اند که تا بازگشت به زندان اوین و لغو اتهام های جدید در یک پرونده علیه جعفر ابراهیمی و کامیار فکور، روزنامه نگار، ترانه سرا و فعال کارگری، از دریافت غذای زندان خودداری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، زندانیان منتقل شده از زندان اوین به زندان قزل‌حصار تنها با چای و بیسکویت استفاده می‌کنند.

پیش از این، عرفان کرم‌ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی و کامیار فکور، در توییت‌هایی از ثبت پرونده جدید برای موکلان خود خبر داده بود.

او نوشته بود که پرونده این دو با شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران، به «اخلال در نظم و آسایش عمومی و توهین به مقامات و مامورین زندان» در شعبه ٣ بازپرسی دادسرای اوین ثبت شده است.

در این حال، گزارش‌ها از زندان قزل‌حصار حاکی از آن است که زرتشت احمدی راغب، یکی از این ۱۳ زندانی سیاسی، اقدام به اعتصاب غذای کامل کرده که وضعیات جسمی‌اش باعث نگرانی هم‌بندی‌هایش شده است.

XS
SM
MD
LG