لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۳۳

سیامک امینی، زندانی سیاسی سابق، به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد؛ تداوم بلاتکلیفی نسیم غلامی در اوین


منابع حقوق بشری از صدور حکم حبس برای یک زندانی سیاسی دهه ۶۰ توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و بلاتکلیفی یک ساله یک زن بازداشت‌شده با اتهامات سیاسی در زندان اوین خبر دادند.

به گفته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به تازگی سیامک امینی، زندانی سیاسی پیشین ساکن تهران، را به بیش از چهار سال حبس محکوم کرد که سه سال و هفت ماه آن قابل اجرا است.

اتهامات این شهروند ۶۳ ساله «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

سیامک امینی علاوه بر حبس به مجازات‌های تکمیلی دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع استفاده از تلفن همراه و عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

به گزارش هه‌نگاو، سیامک امینی سال گذشته پس از سه بار احضار سرانجام به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌ بود.

  • بلاتکلیفی نسیم غلامی سیمیاری، متهم سیاسی، در زندان اوین

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نسیم غلامی سیمیاری، متهم سیاسی ۳۶ ساله، به رغم گذشت یک سال از بازداشت همچنان در زندان اوین در بلاتکلیفی بسر می‌برد.

ماموران اطلاعات سپاه نسیم غلامی سیمیاری را اردیبهشت ۱۴۰۲ در تهران بازداشت کردند. او به «بغی»، «اجتماع و تبانی»، و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

هرانا گزارش داده که این متهم سیاسی در دوران بازداشت مورد «شکنجه‌ روحی و جسمی» و حبس در «سلول انفرادی» قرار گرفته و وادار به «اعتراف اجباری در مقابل دوربین» شده است.

هرانا در اردیبهشت سال جاری در گزارشی ماهانه درباره ابعاد نقض حقوق بشر به وسیله جمهوری اسلامی، از ۷۰ مورد بلاتکلیفی زندانیان نام برده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا هم روز سوم اردیبهشت با انتشار گزارشی سالانه درباره وضعیت بین‌المللی حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ میلادی، بر بدتر شدن وضعیت نقض حقوق بشر در ایران تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG