لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۴

اتحادیه اروپا به اسرائيل: عملیات در رفح فورا پایان یابد؛ نتانیاهو: باید انجام شود


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - آرشیو
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - آرشیو

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از اسرائیل خواست فورا به عملیات نظامی خود در شهر رفح، واقع در جنوب غزه، پایان دهد.

آمریکا نیز بارها به اسرائيل در مورد این عملیات و پیامدهای انسانی آن هشدار داده است.

شهر رفح میزبان آوارگان بسیار فلسطینی از دیگر نقاط غزه بوده است

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت عملیات نظامی توزیع کمک های بشردوستانه در غزه را بیشتر از قبل مختل می‌کند و منجر به آوارگی بیشتر داخلی، قرار گرفتن در معرض قحطی و رنج انسانی می‌شود.

به گفته اتحادیه اروپا بیش از یک میلیون غیرنظامی در رفح و اطراف آن پناه گرفته‌اند و به اسرائيل به آنها گفته است به مناطقی که به گفته سازمان ملل متحد نمی توان آنها را امن تلقی کرد، بروند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه گفته است حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می شناسد و اسرائیل باید این کار را در چارچوب قوانین بین المللی بشردوستانه انجام دهد و امنیت غیرنظامیان را تامین کند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه از اسرائیل خواست که از تشدید بیشتر وضعیت وخیم انسانی در غزه خودداری کند و گذرگاه رفح را بازگشایی کند و هشدار داده است اگر اسرائیل به عملیات نظامی خود در رفح ادامه دهد، ناگزیر فشار زیادی بر روابط اتحادیه اروپا با اورشلیم وارد می‌کند.

وزارت امورخارجه ایتالیا هم گفت وزیر امورخارجه این کشور در تماس با همتای اسرائيلی خود خواستار پایان عملیات نظامی در رفح شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز ضمن محکوم کردن حمله حماس به گذرگاه کرم شالوم بین اسرائيل و غزه گفت اتحادیه اروپا خواستار پایان فوری عملیات نظامی اسرائيل در رفح است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی در مورد مخالفت‌ها با عملیات نظامی اسرائيل در رفح گفت انجام این عملیات کاری است که باید برای «محافظت از جان مردم» اسرائيل انجام دهد.

او گفت اسرائيل نمی‌تواند با آینده‌ای روبرو شود که نوار غزه همچنان تحت کنترل حماس باشد.

نتانیاهو چنین حالتی را «نه تنها یک پیروزی بزرگ برای حماس، بلکه یک پیروزی بزرگ برای محور تروریسم» جمهوری اسلامی توصیف کرد.

او گفت که جمهوری اسلامی در تلاش است «ما را با طناب مرگ‌باری که حماس یکی از اجزای آن است، گرفتار کند.»

نتانیاهو با تاکید بر این که پیروزی بر حماس، پیروزی بر جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، احتمال داد که این عملیات چند هفته طول بکشد.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر منجر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان حمله‌ای اینچنین را بارها تکرار خواهند کرد.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG