لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۲۰

نرگس محمدی «حضور بیش از ۲۰ زن زندانی بالای ۶۰ سال» در اوین را بیانگر «اراده زنان» و «شقاوت جمهوری اسلامی» دانست


نرگس محمدی
نرگس محمدی

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی که در حساب اینستاگرام او منتشر شده «حضور بیش از ۲۰ زن زندانی سیاسی - عقیدتی در اوین که بالای ۶۰ سال سن دارند» را «نشان از اراده زنان برای رهایی، همچنین بیرحمی و شقاوت جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

او ضمن اشاره به حضور مهوش شهریاری، کبری بیگی، راحله راحمی و ناهید تقوی، «چهار زن مبارز بالای ۷۰ سال سن»، می‌گوید: «مردم عزیز سرزمین ایران و جوانان سربلند به‌ویژه دختران دلیر و جسور ایران، آگاه و دلگرم باشند که تا زمانی که چنین مادرانی در صف مبارزان ایستاده‌اند، استبداد ناکام و آزادی پرقدرت خواهد بود.»

او آنها را «مادرانی که در دهه‌ هفتاد عمر پربرکتشان، برکتِ آزادی‌خواهی و برابری‌ طلبی و سربلندیِ ظلم‌ستیزی را به تاریخ انسان‌ها می‌بخشند» توصیف کرده است.

نرگس محمدی در بخش دیگری از این مطلب نوشته است «در میان ۶۹ زن زندانی سیاسی ـ عقیدتی اوین، ۲۱ زن بالای ۶۰ سال سن متحمل حبس هستند.» به گفته او ادامه حبس آنها « نشان از بی‌رحمی، مردم‌ستیزی و سبعیت رژیم دارد که برای حفظ قدرت پوشالی خود چشم بر اخلاق، ارزش‌های جامعه و انسانیت بسته و روز به روز منفورتر می‌شود.»

نرگس محمدی در پیامش تاکید کرده که برخی از این زنان به دلیل مشکلات جسمی و بیماری، متحمل شرایط بسیار دردناک و دشواری هستند و «حداقل ۳ نفر از آنها عدم تحمل حبس دارند، اما با روحیه بسیار بالا و بی‌نظیر و همدل و همراه با جمع زندانیان و مقاوم و سربلند، الگوی زن زندانی سیاسی ـ عقیدتی هستند.»

نرگس محمدی، برنده افتخاری « آزادی بیان» انجمن قلم آمریکا در سال ۲۰۲۳، با وجود تمام درخواست‌ها از سطوح بالا و تکاپوی جهانی برای آزادی او، همچنان پشت میله‌های زندان است.

نرگس محمدی طی سه دهه گذشته چندین بار بازداشت و زندانی شده است. ا‌و در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

خانم محمدی اخیرا به مناسبت نوروز ۱۴۰۳، با انتشار پیامی از زندان نوشت: «عید نوروز را به نشان و امید پایان دادن به رژیم دینی استبدادی و استقرار دموکراسی، آزادی و برابری به همه مردم ایران و جهان تبریک و شادباش می‌گویم.»

XS
SM
MD
LG