لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۲۴

پیامدهای حمله روسیه به اوکراین؛ کند شدن تولید و صادرات واکسن روسی در هند


چند منبع فعال در صنعت داروسازی هند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که انتظار دارند تولید و صادرات واکسن روسی اسپوتنیک در هند به دنبال تحریم‌های آمریکا بر سرمایه‌گذار این واکسن کند شود.

هند یکی از بزرگترین مراکز و بازارهای تولید واکسن اسپوتنیک است.

رویترز پیشتر گزارش داده بود تولیدکننده‌های هندی واکسن روسی با دولت در حال چانه‌زنی برای صدور مجوز دزهای یادآور بودند، چرا که عرضه از تقاضا پیشی گرفته بود، تا جایی که تولید بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن اسپوتنیک توسط یک شرکت داروسازی هندی نیز به حال تعلیق درآمد.

انستیتو سرم هند یکی از هفت شرکت در این کشور است که صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه با آن قرارداد بسته است تا در مجموع نزدیک به یک میلیارد دز واکسن اسپوتنیک هم برای صادرات و هم برای استفاده در داخل هند تولید کند، اما هند بیشتر از واکسن آسترازنکای ساخت خود بهره می‌برد و بر اساس آمار دولتی تنها ۱.۲ میلیون دز از واکسن روسی در هند تزریق شده است.

آزمایشگاه‌های دکتر ردی که از بزرگترین توزیع‌کننده‌های این واکسن در هند است به خبرگزاری رویترز گفته است که شرکت‌های هندی دیگر مواد از روسیه برای ساخت واکسن اسپوتنیک در هند وارد نمی‌کنند و از همین رو تحریم تأثیری بر تولید نخواهد گذاشت.

با این حال شماری از کارشناسان معتقدند که مسدود کردن دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت ممکن است روند پرداخت‌ها را مختل کند که به نوبه خود می‌تواند تولید واکسن در هند را کاهش دهد.

دولت آمریکا در تلاش برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری روسیه جهت پایان دادن به حملات خود به اوکراین، آمریکایی ها را از مشارکت در معامله با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، که سرمایه‌گذار واکسن روسی اسپوتنیک است، منع کرده است.

این موضوع از دید بسیاری از کارشناسان می‌تواند مانع تلاش روسیه برای عرضه واکسن داخلی‌اش در جهان شود.

XS
SM
MD
LG