لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۱۰

تهدید تازه مسکو علیه غرب؛ روسیه رزمایش «استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» برگزار می‌کند


تلاش آتش‌نشانان اوکراینی برای خاموش کردن آتش در محل وقوع حمله پهپادی روسیه به تأسیسات صنعتی در خارکیف (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
تلاش آتش‌نشانان اوکراینی برای خاموش کردن آتش در محل وقوع حمله پهپادی روسیه به تأسیسات صنعتی در خارکیف (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به عنوان بخشی از یک رزمایش نظامی، تمرین خواهد کرد. روسیه ادعا کرده که این تصمیم را در واکنش به «تهدیدها» از سوی فرانسه،‌ بریتانیا،‌ و ایالات متحده گرفته است.

به گزارش رویترز، تمرین تاکتیکی مورد نظر رزمایشی شامل آمادگی و استقرار «سلاح‌های هسته‌ای غیرراهبردی» است و به دستور شخص پوتین انجام خواهد شد.

اوکراین در واکنش گفته که روسیه به «باج‌خواهی هسته‌ای» متوسل شده است.

در همین حال ارتش اوکراین روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که پدافند هوایی آن کشور ۱۲ پهپاد از ۱۳ پهپاد به کار رفته در حملات شبانه روسیه را سرنگون کرده است.

به گفته نیروی هوایی اوکراین این پهپادها بر فراز منطقه «سومی» در شمال شرق اوکراین در امتداد مرز با روسیه رهگیری شدند. اما اصابت تنها پهپاد رهگیری نشده روسی سبب قطع برق بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه شد.

حملات موشکی و پهپادی اخیر روسیه به طور گسترده‌ای سیستم انرژی اوکراین را هدف گرفته، و به نوشته رویترز، منجر به خاموشی در بسیاری از مناطق و آسیب قابل توجهی به ایستگاه‌های حرارتی و برق آبی این کشور شده است.

ژرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، روز یکشنبه گفت که این حملات بیش از یک میلیارد دلار به بخش انرژی خسارت وارد کرده است.

از سوی دیگر، مقامات در غرب روسیه گفتند که حمله پهپادی روز دوشنبه اوکراین به منطقه بلگورود در نزدیکی مرز دو کشور دست‌کم شش کشته و بیش از ۳۰ زخمی بر جا گذاشته است.

این در حالی است که همزمان با عید پاک در تقویم مسیحیان ارتدوکس، درگیری نیروهای روسیه و اوکراین همچنان ادامه داشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز یکشنبه در پیامی به مناسبت عید پاک گفت که خداوند «پرچم اوکراین را بر دوش خود دارد.» در مسکو نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مراسم عید پاک به رهبری پاتریارک کری، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه و حامی سرسخت جنگ علیه اوکراین، شرکت کرد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ پوتین بارها نسبت به افزایش خطرات هسته‌ای هشدار داده است؛ هشدارهایی که واشنگتن می‌گوید غرب باید آنها را جدی بگیرد.

XS
SM
MD
LG