لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۳۷

سالروز استقلال اوکراین: کمک آمریکا و وعده زلنسکی مبنی بر ادامه مقاومت تا آزادی تمامی اوکراین


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و همسرش اُلِنا در مراسم سالروز استقلال اوکراین در کی‌یف
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و همسرش اُلِنا در مراسم سالروز استقلال اوکراین در کی‌یف

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در سالروز استقلال اوکراین گفت که اوکراینی‌ها برای سرنوشت خود می‌جنگند. او این سخنان را در حالی مطرح کرد که شش ماه از آغاز حمله روسیه می‌گذرد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی از میدان استقلال کی‌یف پخش می‌شد گفت که اوکراین تا آخرین لحظه برای سرزمین خود می‌جنگد.

زلنسکی گفت که «ما فقط یک بار دستان خود را بالا خواهیم برد آن هم زمانی که پیروزی خود را جشن بگیریم. در کل اوکراین.»

زلنسکی گفت: «چون ما زمین‌ها و مردم خود را معامله نمی‌کنیم برای ما اوکراین، تمامی اوکراین است. تمام ۲۵ منطقه، بدون هیچ گونه امتیاز یا مصالحه.»

ولودیمیر زلنسکی در این سخنرانی احساسی خطاب به هموطنانش گفت که حمله روسیه باعث احیای روحیه ملت شد. او گفت که «اوکراین کنترل منطقه شرقی دونباس و همچنین شبه جزیره کریمه را که تحت اشغال روسیه و جدایی طلبان است، دوباره به دست می‌آورد.»

بسته کمکی آمریکا

هم‌زمان با سالروز استقلال اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه یک بسته کمک ۳ میلیارد دلاری امنیتی به اوکراین اعطا کرد که به نوشته رویترز بزرگترین بسته کمکی واشنگتن از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است.

این کمک‌ها که در روز استقلال کی‌یف اعلام شد، در حالی به این کشور انتقال می‌یابد که مقامات آمریکایی هشدار می دهند که به نظر می رسد روسیه در حال برنامه ریزی برای حملات جدید به زیرساخت های غیرنظامی و تاسیسات دولتی اوکراین در روزهای آینده است.

واکنش بلینکن

همزمان با اعلام کمک آمریکا به اوکراین در سالروز استقلال این کشور، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که حق حاکمیت اوکراین محفوظ و این کشورمستقل باقی خواهد ماند. او گفت مردم اوکراین نشان داده‌اند که برای محافظت از خانه‌هایشان، خانواده‌های خود، هموطنان‌شان، و کشورشان هر کاری که لازم باشد انجام خواهند می‌دهند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت «آمریکا ۳۱ سال است که در کنار مردم اوکراین ایستاده است» و با قاطعیت در کنار مردم اوکراین «در دفاع از آزادی» می‌ایستد. بایدن گفت حمایت آمریکا از اوکراین تزلزل ناپذیر است.

قمار پوتین

رویترز به نقل از دو منبع روس نوشته است که به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روی روزهای سرد زمستان امسال حساب می‌کند تا اوکراین را تسلیم خواسته‌های خود کند. این خبرگزاری می‌نویسد که سردی زمستان به مسکو کمک کرد ناپلئون و هیتلر را شکست دهد و حالا پوتین روی این موضوع قمار می‌کند که قیمت های سرسام آور انرژی و کمبودهای احتمالی در زمستان، اروپا را متقاعد می کند که اوکراین را به آتش‌بسی مطابق با خواسته‌های روسیه، سوق دهد.

به گفته منابع روسی که به تفکرات پشت تصمیم‌گیری‌های کرملین آگاه هستند، با توجه به اینکه کی‌یف می گوید تا زمانی که روسیه تمام اوکراین را ترک نکند، مذاکره نخواهد کرد، این تنها راه صلحی است که مسکو پیش‌روی خود دارد.

یک منبع نزدیک به مقامات روسیه که نامش منتشر نشده است به رویترز گفت: «ما زمان داریم، می توانیم صبر کنیم.» او گفته است: «این زمستان سختی برای اروپایی‌ها خواهد بود. ما می‌توانیم شاهد اعتراضات و ناآرامی‌ها باشیم. برخی از رهبران اروپایی ممکن است در مورد ادامه حمایت از اوکراین مجددا اندیشه کنند و فکر کنند که زمان توافق فرا رسیده است.»

یک منبع دیگر نیز گفت که مسکو بر این باور است که در زمستان اتحاد اروپا متزلزل می‌شود.
این در حالی است که روز چهارشنبه ورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در پیامی توئیتری به مناسبت سالروز استقلال اوکراین به اوکراینی‌ها گفت که «اتحادیه اروپا، تا هر مدتی که این جنگ طول بکشد، در کنار اوکراینی‌ ها خواهد ایستاد.»

XS
SM
MD
LG